Zajęcia logopedyczne
„…Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa;
A czasem był jak piorun jasny, prędki,
A czasem smutny jako pieśń stepowa,
A czasem jako skarga Nimfy miętki,
A czasem piękny jak Aniołów mowa…”
Juliusz Słowacki
Głównym celem działalności logopedycznej w naszym Ośrodku jest pomoc uczniom w zakresie terapii logopedycznej. Całe wyposażenie pracowni otrzymaliśmy z EFS. W terapii logopedycznej z dużym powodzeniem wykorzystujemy posiadana komputery wyposażone w specjalistyczne oprogramowanie. Zastosowanie profesjonalnego oprogramowania podczas zajęć logopedycznych daje szybsze efekty terapii, uatrakcyjnia ją, a co najważniejsze – zwiększa chęć i motywację uczniów do ćwiczeń.
Zajęcia terapeutyczne trwają 60 minut, raz w tygodniu.
Formy i metody pracy stosowane przez logopedów w naszej Placówce:
Formy pracy:
- terapia indywidualna,
- terapia grupowa,
- konsultacje,
- porady.
Metody pracy
W pracy logopedycznej wykorzystujemy metody logopedyczne, lingwistyczne, psychologiczne oraz pedagogiczne, m.in.:
- metodę dobrego startu,
- metodę ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne,
- metodę M.Ch. Knillów.
Gabinet Logopedyczny w naszej Placówce obejmuje:
- diagnozę logopedyczną,
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnej uczniów,
- terapię zaburzeń mowy i komunikacji (autyzm, zespół Aspergera, ubytek słuchu, alalia, afazja, niepełnosprawność intelektualna, zespół Downa, porażenie mózgowe, jąkanie i inne),
- terapię wad wymowy,
- terapię i profilaktykę dysleksji,
- ćwiczenia emisji głosu, poprawa jakości mówienia,
- ćwiczenia technik czytania i pisania,
- ćwiczenia relaksacyjne i odprężające przy muzyce.
W trakcie zajęć wykorzystywane są różne rodzaje ćwiczeń ogólnorozwojowych, które wpływają na poszczególne zmysły, funkcje i sprawności:
SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ |
PERECEPCJI SŁUCHOWEJ |
PERCEPCJI WZROKOWEJ |
OPERACJI MYŚLOWYCH |
PAMIĘCI |
MOTORYKI MAŁEJ PRAKSJI ORALNEJ |
LOKALIZACJA DŹWIĘKU ZAPAMIĘTYWANIE DŹWIĘKU RÓŻNICOWANIE DŹWIĘKU ŁĄCZENIE DŹWIĘKU Z INNYMI BODŹCAMI SŁUCHU FONEMOWEGO |
ANALIZY |
SZEREGOWANIA UKŁADANIA SEKWENCJI MYŚLENIA PRZYCZYNOWO – SKUTKOWEGO MYŚLENIA SYMBOLICZNEGO MYŚLENIA PRZEZ ANALOGIĘ |
SEKWENCYJNEJ |
Terapia (leczenie) zaburzeń wymowy ma na celu:
- usunięcie wszelkich form wadliwych realizacji dźwięków,
- wytworzenie w ich miejsce nowych, prawidłowych,
- utrwalenie ich w mowie kontrolowanej i spontanicznej.
Przyczyny zaburzeń mowy
Są uczniowie, którzy zaczynają mówić wcześnie i ich wymowa jest prawidłowa; są i tacy, którzy w wieku 7 lat wypowiadają się nieprawidłowo, a ich mowa jest niewyraźna, nieprawidłowa. Przyczyną takiego stanu mogą być:
- wada zgryzu lub uzębienia,
- osłabienie słuchu fizycznego,
- opóźnienie lub zaburzenie słuchu fonematycznego,
- mała sprawność narządów artykulacyjnych,
- zaburzenia emocjonalne,
- zaniedbania pedagogiczne,
- nieprawidłowe wzorce mowy.
Najczęstsze wady wymowy:
- seplenienie – nieprawidłowa wymowa głosek: „s”, „z”, „c”, „dz”, „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, „ś”, „ź”, „ć”, „dź”;
- reranie – nieprawidłowa realizacja głoski „r”,
- kappacyzm – nieprawidłowa realizacja głosek „k” oraz „g”,
- bezdźwięczność – wymowa głosek dźwięcznych bezdźwięcznie,
- nosowanie – głoski nosowe wymawiane są jak ustne lub odwrotnie,
- giełkot,
- jąkanie.
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy mają na celu usunięcie wad wymowy, zaś w przypadku uczniów, których mowa jest prawidłowa – dalsze doskonalenie sprawności mięśni biorących udział w procesie artykulacji.
Ćwiczenia szczęki dolnej:
- chwytanie dolnymi zębami górnej wargi,
- poruszanie szczęką w lewo i w prawo,
- opuszczanie i unoszenie szczęki dolnej.
Ćwiczenia warg:
- układanie wargi dolnej na górnej i górnej na dolnej,
- wykonywanie złączonymi wargami ruchów okrężnych,
- dmuchanie przez złączone i lekko wysunięte do przodu wargi,
- cmokanie,
- parskanie.
Ćwiczenia języka:
- oblizywanie warg ruchem okrężnym w prawo i w lewo,
- wysuwanie języka na brodę,
- dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów – górnych i dolnych,
- wypychanie policzków czubkiem języka,
- robienie z języka „rurki”,
- wysuwanie rozpłaszczonego języka na zewnątrz jamy ustnej.
Pamiętaj!
Najważniejsza jest systematyczność!
LOGOPEDIA – podstawowe pojęcia
Logopedia (gr. logos – słowo, mowa, paideia – wychowanie) to nauka o kształtowaniu właściwej mowy w okresie jej rozwoju i jej doskonaleniu w późniejszym okresie (logopedia ogólna), a także o usuwaniu różnego rodzaju wad i zaburzeń mowy (logopedia specjalna). Przedmiotem zainteresowań logopedii jest komunikacja językowa, mowa w szerokim znaczeniu (przekazywanie i odbiór informacji) oraz wynik tego procesu – porozumienie.
Obecnie obowiązujące definicje logopedii mówią, że jest ona nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad wymowy oraz nauczaniu mowy w przypadku jej braku lub utraty. Obejmuje też oddziaływanie na psychikę w celu wytworzenia właściwego stosunku do wady mowy i zapobiegania ujemnemu jej wpływowi na kontakty interpersonalne oraz kształtowanie osobowości.
Dysleksja rozwojowa jest zespołem specyficznych trudności w uczeniu się. Rozróżnia się kilka postaci:
1. dysleksja – trudności w czytaniu,
2. dysortografia – trudności w zastosowaniu poprawnej pisowni,
3. dysgrafia – trudności w kształtnym pisaniu.
Jąkanie polega na zaburzeniu płynności, tempa i rytmu mówienia. Spowodowane jest nadmiernym napięciem mięśni oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych.